Sponsoreret af Philips
Læs mere om Lysterapi

Philips har i samråd med forskere og specialister inden for sundhedsvæsenet udviklet en serie lysterapiprodukter, som genskaber sollysets positive effekt, giver dig energien tilbage og hjælper dig med at vågne mere behageligt i vinterhalvåret.

Læs mere her

Vi mennesker er afhængige af sollys. Vi er skabt til at være aktive om dagen og sove om natten. Vores naturlige døgnrytme styres for en stor del af lyset, men manglen på sollys i efteråret og om vinteren skaber problemer for kroppens naturlige system. Vi sover dårligere, har sværere ved at vågne og føler os mere trætte end i sommerhalvåret – alt sammen fordi kroppens naturlige samspil med dagslyset forstyrres. For omkring 300.000 danskere fører det manglende lys til vinterdepression, men lysterapi kan være med til at afhjælpe symptomerne. Philips har i samråd med forskere og specialister inden for sundhedsvæsenet udviklet en serie lysterapiprodukter, som genskaber sollysets positive effekt, giver energien tilbage og gør det mere behageligt at vågne i vinterhalvåret.

Lysterapi erstatter sollys

Lysterapi er en metode, hvor man ved hjælp af en lampe kan få en erstatning for det manglende sollys. For det er netop lyset, der kan mindske de symptomer, som vinterdepressionen medfører. ”Lysterapilamper udsender et lys, som går ind og påvirker vores hjerne. Når vi mangler lys, udskiller hjernen stoffet melatonin, der gør os trætte, sløve og i nogle tilfælde triste. I sin enkelthed går lyset ind og dæmper hjernens melatoninproduktion,” fortæller Jesper Damgaard, der er konsulent hos Philips.

20-30 minutters lys om dagen er nok

Philips producerer blandt andet produktserien Energy Light, som består af både større lamper til hjemmet og mindre, transportable lamper, man kan have med på farten, på ferie og på kontoret. ”Lamperne lyser med 10.000 lux, så det er nok med kun 20-30 minutters lysterapi om dagen. Man behøver ikke kigge direkte ind i lampen,  lyset skal blot ramme øjnene, for at det virker,” forklarer Jesper Damgaard, der selv bruger den transportable lysterapilampe på sit kontor.

Artiklen fortsætter under billedet

kvinde med lysterapi-lampe


(FOTO: Philips)


Godkendt til medicinsk brug

Det er ifølge Jesper Damgaard forskelligt fra person til person, hvor stor effekt lysterapien har. Jo kraftigere den mørke tid påvirker ens humør og energiniveau, jo mere får man sandsynligvis ud af lysterapien. ”Og effekten er dokumenteret. Der er fundet videnskabelig og medicinsk evidens for, at lysterapi har en effekt mod vinterdepression, og der er EU-godkendelse til at bruge metoden til medicinsk brug,” fortæller Jesper Damgaard. ”Man skal altid konsultere sin læge i forhold til behandling af vinterdepression, og nogen har så svære vinterdepressioner, at de har brug for medicinsk behandling. Men for mange er lysterapi nok, og ellers kan det fungere som supplement til medicinen,” siger han.

Morgenfrisk med Wake-up Light

Foruden de klassiske lysterapilamper producerer Philips også serien Wake-up Light, der fungerer som et vækkeur med lys. Det foregår ved, at lampen langsomt begynder at fylde soveværelset med lys en halv time inden vækkeuret ringer. ”Det gør, at man føler sig meget mere frisk, når man vågner. Lyset snyder så at sige hjernen, så vi vågner mere naturligt, end hvis vækkeuret bare ringer i et helt mørkt rum,” siger Jesper Damgaard. Topmodellen i serien, kaldet Somneo, har desuden den funktion, at den hjælper en med at falde i søvn ved at styre lyset i takt med ens vejrtrækning. På den måde vil kroppen slappe af for til sidst at falde i søvn.