Vinterdepression

  • Vinterdepression starter i efterårsmånederne og slutter i foråret. Personer med vinterdepression rammes i samme periode år efter år.  
  • Vinterdepressive mennesker oplever mangel på energi, tristhed, træthed og ofte øget appetit for søde sager.
  • I Danmark lider cirka fem procent af befolkningen af vinterdepression.
  • 75 procent af patienterne er kvinder.
  • Længere sydpå forekommer vinterdepression med mindre hyppighed, og omkring Middelhavet kendes denne tilstand faktisk ikke.
  • Kommer man længere mod nord, stiger hyppigheden af vinterdepression. I Alaska har op mod 10 procent af befolkningen denne lidelse.
  • Der forskel på behandling for vinterdepression og øvrige depressive tilstande.
  • Faldende lysmængde og faldende temperatur synes at være den umiddelbare årsag til udløsningen af vinterdepressionen.

Kilde: netdoktor

Når det bliver vinter, og dagene bliver kortere, kan mange danskere med indendørsjobs få oplevelsen af, at de slet ikke når at se solens stråler. Kroppen justerer døgnrytmen efte solens bevægelse, så vi vågner op med den og bliver trætte, når mørket sænker sig. Når vi ikke får solens stråler at se, kan det give depressionslignende symptomer, såsom træthed, mangel på energi og lyst til at være sammen med andre. ”Jo nordligere, du kommer på jordkloden, desto mere udbredt er tendensen til vinterdepression eller -træthed. Så det peger på, at det har noget med antal solskinstimer at gøre, eller hvordan solen befinder sig på himlen,” siger Kasper Tingkær, generalsekretær i DepressionsForeningen

Hjernen skal have dagslys eller lysterapi

Man har flere metoder til at behandle vinterdepression, men det handler først og fremmest om at få nok af det rette lys. ”Nogle vælger at tage sydpå i nogle uger og blive ladet op. Andre investerer i lysterapilamper eller tager en gåtur midt på dagen,” siger Kasper Tingkær.  Lysbehandling er ofte et førstevalg, når lægen vurderer, at der kan være tale om vinterdepression. Behandlingen går ud på, at du sidder foran en særlig lyslampe, som udstråler kunstigt dagslys. Mange oplever hurtigt forbedring af symptomerne efter et par dage. Lysbehandling kan kombineres med antidepressiv medicin og psykoterapi. Hvis man vælger lysterapi, skal man behandles i minimum 30 minutter dagligt med lysintensitet på 10.000 lux i 1-2 uger. De fleste bør tage behandlingen om morgenen, det gælder især, hvis man sover længe om morgenen.

Søg hjælp hos din læge

Mange med vinterdepression oplever symptomer, som nedtrykthed, øget søvnbehov og appetit, social tilbagetrækning, nedsat sexlyst i længere periode i forbindelse med vinteren. Symptomerne varierer fra person til person, men hvis man kan genkende nogle af symptomerne, skal man søge læge. ”Vi anbefaler, at man tager fat i sin læge, hvis symptomerne står på i længere tid. Man skal finde ud af, om man har vinterdepression, eller om det evt. kan være noget andet alvorligt,” siger Kasper Tingkær.

Pas på, at symptomerne ikke udvikler sig

Over tid kan vinterdepression forstyrre døgnrytmen og udvikle sig til søvnløshed, kronisk søvnunderskud, vedvarende træthed og en mere alvorlig grad af depression. Det er en af grundene til, at man skal tage det alvorligt. ”Hvis vinterdepressionen udvikler sig, kan man blive nødt til at få medicinsk behandling oveni lysterapien. Heldigvis er prognosen god, og de fleste kommer sig, inden det udvikler sig så langt,” siger Kasper Tingkær. Da vinterdepression og –træthed er koblet til døgnrytme og forstyrrelse af søvnen, er det vigtigt, at man også forsøger at varetage en god, stabil døgnrytme, hvor man går i seng samme tid hver dag og helst inden midnat, og man også står op før kl 8 om morgenen. ”Man skal sørge for, at man ikke bliver vækket og forstyrret i løbet af natten, så man kan få en uafbrudt nat med masse af søvn,” siger Kasper Tingkær.

Begræns forbruget af elektronik før sengetid

Forskning har i den forbindelse vist, at computer-, tablet og telefonskærme om aftenen, kan bremse udskillelsen af søvnhormonet melatonin, og derfor være med til at forstyrre søvnen yderligere. Derfor råder forskere til, at man ikke bruger skærme med det skarpe blålige lys (dvs. mobiltelefoner, computere og tablets), inden man skal sove. Hvis man vil vide mere om søvnråd eller vinterdepression, kan man gå ind på hjemmesiderne sundhed.dk eller depressionsforeningen.dk.