Gør det til en vane med to ugentlige fiskedage og spis dagligt en pålægsting.

Vi er blevet bedre til at spise fisk, men der er stadig et stykke vej til de anbefalede 350 g om ugen. DTU Fødevareinstituttets tal fra 2015 viser, at forbrugere over 18 år i gennemsnit spiser 259 g fisk om ugen. Fisk er sund mad med et højt indhold af vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod og selen. Desuden byder især fed fisk på de såkaldte omega-3 fedtsyrer.

Fisk 2 gange om ugen

”Gør det til en vane med to ugentlige fiskedage og spis dagligt en pålægsting. Få fisken ind i hverdagen. Der skal ikke en fin Michelin-opskrift til for at få et godt måltid. Fisk passer f.eks. perfekt til pasta, som mange spiser i det daglige. Og køb altid dansk fisk i sæson med MSC- mærket, så er man som forbruger sikker på at fisken er fanget og forvaltet bæredygtigt. Gå efter den ferske variant, så får du den bedste smagsoplevelse. I øjeblikket kan det bl.a. være mørksej, kulmule og torsk," siger kampagneleder Lone Marie Eriksen, Fisk 2 gange om ugen.

Fisken skal frem på hylderne

Langt de fleste af os køber fisk i supermarkeder eller discountforretninger. Derfor lyder Lone Marie Eriksens appel til de store kæder:

Få et større udvalg af forskellige danskfangede vildfisk og mere sæsonfisk på hylderne.

”Få et større udvalg af forskellige danskfangede vildfisk og mere sæsonfisk på hylderne. Placér dem synligt og tilgængeligt i butikken og sæt fokus på fisken i tilbudsaviser og kampagner. Det vil få langt flere forbrugere til at købe fisk. Kunderne er klar.”