Alkoholforbruget er nogenlunde stabilt, omend let faldende, fortæller Michael Holm, formand for VSOD (Vin og Spiritus Organisationen i Danmark). Det er godt nok for folkesundheden, men i vin- og spiritusbranchen vil man stadig gerne fejre livet med et glas vin eller lidt spiritus ind i mellem.

”Vi vil gerne sælge glæde og oplevelser, og mange mennesker forbinder jo vin eller spiritus med sjove stunder fra deres liv. Mange sociale interaktioner involverer alkohol, og lige nu ser vi en spændende udvikling indenfor spirituskategorien med nye innovationer, ligesom en masse nye cocktailbarer vinder frem. Her leger de mange dygtige bartendere blandt andet med lokale krydderier, præcis som man har set indenfor madkunst,” siger han.

Bartenderen er populær

I det hele taget går trenden, ifølge Michael Holm, i retning af mindre volumen, men bedre kvalitet. Blandt andet er der kommet mere fokus på bartenderen og evnen til at lave spændende kvalitetscocktails, der også kan fortælle en historie.

”Vi så det først med mad og siden kaffe, hvor der kom fokus på smagen og lokale råvarer, og mange kokke og baristaer blev kendte ansigter. Det nåede også til de private hjem, hvor vi investerer mere tid på mad og bruger flere kvalitetsråvarer. Det er nu ved at ske med spiritus,” forklarer han.

Ny interesse for forskellighed og specialiteter

Der er en cocktailkultur, som breder sig og trænger nogle af de mere traditionelle typer spiritus lidt tilbage, men betyder fremgang for nye.

”Det gælder for eksempel gin, hvor der i dag kan være 20 forskellige slags gin i en cocktailbar. I dag er der også rene ginbarer, og vi ser det også inden for den mørke rom, som er i en spændende udvikling i den dyre ende af skalaen. På whisky-området er der gang i en udvikling i retning af større interesse for blandt andet amerikanske bourbon-typer samt nye innovationer indenfor både single malt og blended med fokus på smag fremfor alder,” fortæller Michael Holm, der også ser et kvalitetsstempel i nogle af de mange mikrodestillerier, som skyder op både i udlandet og herhjemme.

Alle aldre er interesserede  

Forbrugerne er, ifølge Michael Holm, i høj grad folk i 30’erne eller 40’erne, som har råd til at betale for den lidt bedre kvalitet ude på barerne og derhjemme, hvor spiritussen i dag også ofte afløser andre typer alkohol, som der tidligere kunne fortælles gode historier om.

”Der er et bredt publikum til kvalitetsspiritussen i dag, og de unge er også begyndt at alkoholdebutere senere, så de er lidt mere interesseret i bølgen med udvalg og kvalitet,” siger han.

Fakta

Dansk Øl har været brygget på traditioner men fornyer sig også.

Danmark har altid været kendt for vores øl og er faktisk det land der har flest bryggerier målt pr. indbygger.

  • Danske bryggeriers globale produktion er faldet men den globale omsætning er steget. 
  • Der er en stigning i antallet af mikrobryggerier og specialøl i Danmark
  • Salget af udenlandsk øl og øl fra mikrobryggerier er steget i Danmark.
  • I 2014 kom over 1.100 nye danske øl på markedet i Danmark
  • Andelen af danskere, der overskrider lavrisikogrænsen for alkoholdindtag, er faldet med 15 pct.
  • Andelen af danskere, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholdindtag, er faldet med 20 pct.
  • Ifølge Coop Analyse nyder 7,3 procent af de danske kvinder øl hver dag. For mændenes vedkommende er det 18,9 procent.

 

Kilder: Danmarks statistik, Den nationale sundhedsprofil 2013, Danske Ølentusiaster, Bryggeriforeningen, Skatteministeriet