Der er stadig mange danskere, som ikke skifter over til vinterdæk, når temperaturen begynder at nå ned omkring frysepunktet. Det er både farligt for dem selv og omgivelserne. Målinger viser nemlig, at en personbil på sommerdæk bruger omkring 60 procent længere på at bremse helt ned fra en hastighed på 80 km/t, end hvis den var på vinterdæk, når temperaturen er nede omkring frysepunktet og vejen er fugtig. Det øger derfor risikoen for et uheld betydeligt, når man kører med sommerdæk i vinterperioden, siger Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark og Rådet for Større Dæksikkerhed.

Flere uheld i vinterperioden

”Vi ved, at der er mange flere glatføre uheld i vinterperioden, og vi ved, at dækkene er det mest afgørende sikkerhedselement i bilen. Det er altså ikke et sted, man skal springe over. Det er både dit eget og andres sikkerhed, der er på spil. Derfor synes vi også, at der skal være et lovkrav om dette,” siger Volker Nitz.

Det betaler sig ikke at lade være

Dæk skal som ofte skiftes efter nogle sæsoners slid, men når man skifter mellem to sæt, så holder de dobbelt så længe. ”Det koster i princippet ikke ekstra at skifte mellem at køre på sommerdæk og vinterdæk, set over en længere periode. Det betyder nemlig, at du kan vente længere med at udskifte dem til nogle helt nye,” siger Volker Nitz, der samtidig pointerer, at helårsdæk heller ikke slår til. ”Helårsdæk er et kompromis, der hverken er helt gode som sommerdæk eller som vinterdæk. Så når der er sne og is på vejene, så slår helårsdækkene ikke helt til. Her ser vi også se større bremselængde,” siger han.

I tvivl om du skal have nye dæk?

Hvis man vil vide, hvornår det er tid til at købe nye dæk, skal man kigge på mønsterdybden. ”Når man kommer ned på omkring 3 mm mønsterdybde, så skal man overveje, om dækket kan holde sæsonen ud. Derudover betyder alderen noget. Hvordan ser gummiet ud? Er der krakeleringer? Det skal man holde øje med, da det også påvirker funktionaliteten og sikkerheden” siger Volker Nitz.