Af Stine Camilla Jensen

Alt for mange danskere skifter stadig ikke over til vinterdæk, når temperaturene nærmer sig frysepunktet. En undersøgelse med flere end 7.000 biler i uge 4 i 2018 viste, at 281.000 personbiler kørte på sommerdæk. Det er både farligt for dem selv og omgivelserne. Målinger viser nemlig, at en personbil på sommerdæk bruger omkring 60 procent længere på at bremse helt ned fra en hastighed på 80 km/t, end hvis den var på vinterdæk, når temperaturen er nede omkring frysepunktet og vejen er fugtig. Det øger derfor risikoen for et uheld betydeligt, når man kører med sommerdæk i vinterperioden, siger Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark og Rådet for Større Dæksikkerhed.

”Vi ved, at der er mange flere glatføreuheld i vinterperioden, og vi ved, at dækkene er det mest afgørende sikkerhedselement i bilen. Det er altså ikke et sted, man skal spare. Det er både din egen og andres sikkerhed, der er på spil. Derfor synes vi også, at der skal være et lovkrav om dette,” siger Volker Nitz.

Pris og kvalitet går hånd i hånd 

Dæk skal som regel skiftes efter nogle sæsoners slid, men når man skifter mellem to sæt, så holder de dobbelt så længe. ”Det koster i princippet ikke ekstra at skifte mellem at køre på sommerdæk og vinterdæk, set over en længere periode. Det betyder nemlig, at du kan vente længere med at udskifte dem til nogle helt nye,” siger Volker Nitz.

Dæk er et produkt, som er under konstant udvikling. Ligesom de fleste andre produkter, er der forskel på dækkvalitet – og god kvalitet koster penge. ”Hvis man som forbruger har et mindre kørselsbehov i den almindelige danske vinter, kan man godt klare sig med et helårsdæk af god kvalitet. Men skal man være sikker på at kunne køre hver dag vinteren igennem, uanset hvor meget sne eller is, der er på vejen, så er vinterdækket det mest rigtige valg” fortæller Volker Nitz.

I tvivl om du skal have nye dæk?

Hvis man vil vide, hvornår det er tid til at købe nye dæk, skal man kigge på mønsterdybden. ”Når man kommer ned på omkring 3 mm mønsterdybde, så skal man overveje, om dækket kan holde sæsonen ud. Derudover betyder alderen noget. Hvordan ser gummiet ud? Er der krakeleringer? Det skal man holde øje med, da det også påvirker funktionaliteten og sikkerheden,” siger Volker Nitz.

Inden man skal ud at investere i nye dæk, kan man forhåndsorientere sig på www.dæklabel.dk, hvor både vinterdæk, helårsdæk og sommerdæk listes efter deres kvaliteter i forhold til den eksisterende EU-dækmærkning.

”Og husk så at få tjekket mønsterdybden og lufttrykket på dækket regelmæssigt – helst en gang om måneden – for dækket er uanset typen bilens vigtigste sikkerhedskomponent, og er det, der skal holde dig og familien på vejen,” afslutter Volker Nitz.