Af Stine Camilla Jensen

I Danmark er vejret omskifteligt, og det går hårdt udover bilerne. De store temperatursving, fugten og de saltede vejede er alt sammen medvirkende til, at bilen kan ruste. Da bilerne fra producenten ikke er bygget til at skulle holde til de vejrforhold, vi har i Danmark, er rustbeskyttelse en nødvendighed, hvis man ønsker at beholde sin bil i længere tid.

”Et karosseri med masser af hulrum danner kondens. Kondensen står i samlingerne i hele vinterhalvåret, som gør, at det ruster. Rustbeskyttelse forlænger bilens levetid, og det gør den langt mere sikker at køre i,” fortæller Finn Larsen.

Hvor ofte bør du rustbeskytte din bil?

Der findes ikke nogen tommelfingerregel for, hvor ofte en bil skal rustbehandles. ”Det produkt, man får bilen beskyttet med, har en cyklus over, hvor tit det skal gøres, og det kan variere. Men det er ligesom olien på en bil – det skal holdes vedlige”.

Det er en god idé allerede at tage stilling til, om man vil have rustbeskyttet sin bil, i det øjeblik man køber ny bil. Ifølge Finn Larsen kan det dog stadig godt betale sig at rustbehandle, hvis man køber en brugt bil: ”Selvom en bil er 3-5 år gammel, er det stadig en god idé at få den behandlet. Produkterne i dag er så gode, at de kan få eventuel rust til at ”gå i dvale”. Derfor kan det sagtens svare sig at rustbehandle en bil, der ikke er helt ny.”

Autoriseret rustbeskyttelse er afgørende

Det er afgørende, at det er en person med den rette viden, der rustbeskytter din bil, og det kan sjældent betale sig at benytte sig af spotdeals. Finn Larsen forklarer: ”Man skal vælge et af de anerkendte mærker, når man køber rustbeskyttelse. Det er ikke et område, man bør spare på. Personen skal være trænet i at bruge sprøjteteknik og læse sprøjteskemaer og vejledninger til forskellige biler. Derudover er der en masse miljøhensyn, der skal tages, som en person med den rette viden kender til.”

Sikkerhedsmæssige konsekvenser

Det kan have nogle alvorlige konsekvenser at spare pengene og lade være at rustbeskytte sin bil. Rusten kan sætte sig i f.eks. motoren eller styrtøjet, som kan påvirke sikkerheden. Og selvom man kører i forholdsvis nye biler, kan man aldrig vide sig sikker. Der er masser af eksempler på nyere biler, der er blevet genindkaldt pga. rust. ”Det kan betale sig i det lange løb, da andet er både dyrt og risikabelt,” afslutter Finn Larsen.