Med et par klik på musen er et par nye sko bestilt, og et par dage efter bliver de leveret lige til døren. Nethandel er nemt og bekvemt, og afstanden til butikkerne betyder meget mindre end det gjorde tidligere. Danskernes nethandel sætter stadig nye rekorder med køb for 63 mia. kroner i 2013. Samtidig kan den virtuelle verden være lidt af en jungle, og man kan være usikker på, hvordan man skal navigere, når medierne skriver om svindel med dankort. Men ifølge Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, kan danskerne trygt handle på nettet. ”Kriminalitet på nettet rammer heldigvis meget få, og sikkerheden er blevet væsentligt forbedret i takt med, at nettet vokser. De danske regler for e-handel giver forbrugerne en stærk beskyttelse. I flere tilfælde er reglerne bedre end ved at handle i fysiske butikker, og man har faktisk 14 dages fortrydelsesret på langt de fleste varer, når man e-handler,” siger Henrik Theil. Han peger også på, at man kan få banken til at tilbageføre betalingen, hvis den vare man har bestilt, ikke dukker op.

Husk fornuften når du handler på nettet

Henrik Theil understreger, at når man ikke kan se og mærke på varen, er der nogle grundlæggende tips, man kan holde sig til. Hvis man ser en jakke til salg til 750 kr., som normalt koster flere tusinde kroner, er det nok en kopi. Hvis man køber en computer på nettet, skal man være opmærksom på, at man ikke kan sende den tilbage, hvis man har startet den og installeret programmer. Ligeledes gælder det, når man via Google eller andre søgemaskiner kommer ind på en side, man ikke kender. Før man handler på siden, kan man søge på forbrugeranmeldelser for at se, hvilken omtale den får. ”Det er også vigtigt at holde sine sikkerhedsprogrammer opdaterede, så man ikke får virus på sin computer. Man kommer langt med sund fornuft,” mener Henrik Theil.

Fremtidens forbrugere handler online

Han oplever, at e-handel gør danskerne til mere kvalificerede forbrugere. Når vi handler på nettet, bliver vi opmærksomme på service og kommunikation, og det tager vi med os, når vi går ind i en fysisk butik. ”Som net-forbruger bliver man mere velorienteret og kritisk, og det hjælper os til at finde rundt. 8 ud af 10 voksne danskere har prøvet at handle på nettet, og det er en stor styrke at opleve, at man kan finde alt online, og at man trygt kan handle. Det er fremtiden, så jeg vil opfordre til at komme i gang uden frygt,” understreger han.