De fleste kender nok den klassiske PH-lampe. Den oplyser rigtig mange danske stuer og illustrerer måske bedst af alt, hvad der kendetegner dansk design.

Lampen, som er designet af arkitekten Poul Henningsen, kommer i flere varianter, men fælles for dem alle er, at de har flere lag af skærme. Det er ikke bare til pynt, for bag designet ligger matematiske beregninger af skærmsystemet.

Form er altid noget, der understøtter funktionaliteten.

”PH-lampen ser ud, som den gør, fordi det på den ideelle måde fordeler lyset over et bord, uden man bliver blændet af det,” fortæller Morten Grøn, direktør i Design denmark.

”Jeg så på et tidspunkt en kopi af lampen på en tur til Asien. Der havde man placeret LED-pærer i bunden af lampen, hvilket selvfølgelig er en total misforståelse. Det illustrerer dog meget godt, hvad der adskiller dansk design fra mange andre designtraditioner: funktionalitet kommer først, form derefter.”

Den danske designtradition

Dansk design har ifølge Morten Grøn rødder i den industrielle revolution, hvor man, i kraft af den pludselige nødvendighed af at skulle producere i store mængder, måtte designe for at kunne løse problemer.

”Den danske designtradition, som vi kender den i dag, blev dog grundlagt i efterkrigsårene. Der var nye stemninger i samtiden, en demokratisk ånd, som resulterede i åbenhed og muligheden for at udtrykke sig,” siger Morten Grøn og fortsætter:

”I modsætning til hvad mange måske tror, er den danske designtradition ikke en elitær bevægelse. Det ser vi også i dag, hvor mange mennesker har klassikere stående i hjemmet. Dansk design har altid været for folket, og det er den folkelige bevægelse, som har defineret designtraditionen gennem tiden.”

Det har haft stor indflydelse på æstetikken, fortæller Morten Grøn.

”Det har altid handlet om at designe mindre i stedet for mere. Først sætter man sig for at løse et problem, og dernæst kommer hensynet til formen. Form er altid noget, der understøtter funktionaliteten.”

Den tankegang har gennem tiden resulteret i klassiske designs, som er præget af enkelthed og ofte et totalt fravær af pynt. Og det har betydet, at danske klassikere aldrig går af mode, mener Morten Grøn:

”De store klassikere fra 50’erne og 60’erne, det man kalder ’Danish modern-æraen’, er stadig ekstremt moderne at se på i dag. Og når nye designere udklækkes i dag, er de flasket op med den danske designtradition og har modtaget undervisning i de samme metoder. Derfor er det stadig klassikerne, som inspirerer de nye generationer af designere."

Bæredygtighed i højsædet

Men selvom tradition fylder meget i dansk design, så har branchen også udviklet sig i takt med resten af samfundet. De seneste år er bæredygtighed således også blevet et plusord blandt designere. Idéen om at producere på en måde, som slider mindst muligt på natur og miljø, har vundet indpas i dansk designkultur.

”Jeg vil faktisk sige, at bæredygtighed altid har været en del af dansk designtradition, fordi mange genstande overlever som genbrug. Og da vi har produceret de samme designs i mange år, har man efterhånden forfinet produktionen. Men der er helt klart nogle nye bæredygtighedstendenser i dansk design,” siger Morten Grøn og uddyber:

”Der er et større hensyn til, hvor og hvordan produktionen foregår. Man er blevet mere opmærksom på at vælge blandt andet miljørigtige træsorter, og at produktionen i udlandet foregår under ordentlige forhold.”

Der er også en tendens til mere såkaldt mikroproduktion, hvor unge designere vælger at lave en lille, lokal egenproduktion frem for at sælge til de store brands. Men også på et mere kreativt niveau spiller bæredygtighed en rolle.

”Der er flere unge designere, som finder råmaterialer i den danske natur og konverterer dem til nye designs. For eksempel har en dansk designer for nyligt brugt tang som materiale til at designe lamper,” siger Morten Grøn, som sammenligner tendensen med den revolution, som dansk mad gennem New Nordic-bølgen har gennemgået de seneste år.

”Jeg mener, at der er grund til at holde fast i tankerne bag den klassiske design-tradition, som adskiller Danmark fra resten af verden, men man må ikke overse de mange nye designere, som med afsæt i traditionen udfordrer både de klassiske designs og de områder, hvorpå designmetoder anvendes,” siger Morten Grøn.