”I dag ønsker folk at skabe deres egen fortælling om sig selv i kraft af de valg, de træffer. Og den fortælling skal helst være meget selvstændig og bestemt ikke ligne andres,” konstaterer lektor Johannes Andersen, Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet.

Vi vil signalere at vi er unikke

Som eksempler nævner Johannes Andersen: Tøj man får skræddersyet i individuelt mål i den masseproducerende butik, kunsten som iklædning til en bil, digitale produkter med specielt designede farver, hvor man selv præger indpakningen. ”Folk gør de ting for at demonstrere selvstændighed. Attituden er: Jeg har noget, ingen andre kan få fat i. Her er tale om den enestående fortælling – det er den umiddelbare positive fornemmelse. Selvtilliden bliver styrket, fordi man viser sig frem, skaber opmærksomhed og får anerkendelse. Det rum, folk befinder sig i, omdanner de til en scene.”

Hvorfor har vi brug for den enestående fortælling?

”Fordi vi alle – eller i hvert fald størstedelen af os – har brug for at dyrke det med selvtilliden. Det moderne menneske kan ikke undvære en vis opmærksomhed. Det svage i den forbindelse er ens selvværd. Men det er vigtigt at finde balancen. Vi har brug for evnen til at kommunikere med omgivelserne, og de individuelt designede produkter er der masser af kreativitet i. Men man skal også kunne sige: det her kan jeg godt gå glip af. En gang imellem skal vi nyde den historie, vi er en del af her og nu, og ikke bare ønske at fortælle en ny.”

Udviklingen vil tage til i styrke

Tendensen med de specielt designede produkter vil ifølge Johannes Andersen eskalere i de kommende år. ”Facebook er blevet brugt til at fortælle den enestående historie og derefter modtage det enestående afkast i form af 'likes'. Men her går det ned ad bakke. Det er ikke så interessant længere. Den tendens illustrerer, at man hele tiden skal forny opmærksomheden og finde nye fremstød. Og det vil blive ved.”