Vi kender det alle sammen. Man kommer hjem fra en stressende dag, og har ikke lyst til meget andet end at smide benene op og genoplade de mentale batterier. Det betyder også, at der lidt for ofte kommer til at stå rugbrødsmadder, pizza eller færdigretter på middagsbordet, og det er bare ikke en holdbar løsning i en børnefamilie, fortæller Birgitte Nymann, der er ernærings- og sundhedsekspert. ”Sund kost for børn er i høj grad det samme som sund kost for voksne, så det er vigtigt, der er grøntsager og proteiner på tallerkenen, så kroppen har noget at arbejde med. De behov opfylder en pizza eller en færdig-lasagne bare ikke. Derudover bevæger børn sig jo også noget mere i børnehaven eller skolen, end vi voksne typisk gør på arbejdet, så det nytter heller ikke noget, at servere mors lowcarb-diæt for de mindste. Brød, pasta, ris og kartofler er altså også en del af en sund og afvekslende diæt for børnene”, fortæller hun. Derfor er det helt grundlæggende, at man er på forkant med madlavningen. Birgitte Nymann anbefaler derfor, at man både køber stort ind, når man endelig handler, ligesom man med fordel kan kigge et par dage frem i kalenderen, når man planlægger sine måltider. ”Jeg opfordrer altid til, at man som familie laver en madplan. På den måde får børnene medbestemmelse, og man slipper desuden for at stå skrupsulten i et supermarked klokken 17.30, og skulle tage en beslutning om aftensmaden, fordi man kan nøjes med at handle stort ind én gang om ugen”.

Lad børnene være med

Birgitte Nymann hører tit, at familier i hele landet kæmper en brav kamp mod de kræsne børn, der kun vil have spaghetti med kødsauce eller røde pølser. Det er imidlertid ikke svært at introducere sine børn for bedre vaner, det handler bare om at inddrage dem i madlavningen, siger Birgitte Nymann. ”Min datter er rigtig glad for gulerødder, og kan spise dem til hun bliver fuldkommen orange i hovedet, men KUN hvis hun selv har været med til at skrælle dem. Er det mig, der har forberedt dem, er de ikke halvt så interessante, og sådan er det faktisk i vid udstrækning med madlavning. Hvis du inkluderer dine børn i processen, er de pludselig villige til at spise alverdens ting, du ellers ikke ville kunne tvinge i dem. For de mindste kan de bare hjælpe til med at skrælle, forberede og smage til, mens de ældre børn med fordel kan få deres egne maddage derhjemme”, lyder rådet.

Find din fastfood

Selvom man handler i god tid, laver madplaner og generelt er på forkant med madlavningen derhjemme, vil der altid opstå dage, hvor man alligevel er for træt eller uoplagt til at folde sig ud i køkkenet. Det er heller ikke et problem, hvis bare man har en backup-plan, fortæller Birgitte Nymann. ”Der er rigtig god idé i, at have en anden nødløsning i baghånden end nummeret til det lokale pizzeria. Derfor anbefaler jeg tit, at man som familie finder en hjemmelavet ”fastfood”, man kan ty til efter behov. Hjemme hos os er det en let grøntsagssuppe, som vi altid har kødboller til i fryseren. Det tager 10 minutter at lave, er sundt og børnene elsker det. Det kan også være en omelet, fyldte pandekager med grøntsager eller noget helt fjerde, det vigtigste er sådan set bare, at det hjælper din familie med at vælge sundt midt i en hektisk hverdag”.