Er du ikke vant til at gå på museum, tror du måske, du får en kedelig og støvet oplevelse med hjem. Du kan jo lade det komme an på en prøve i påsken. For ifølge Nils M. Jensen, der er direktør for Organisationen Danske Museer, er der ikke ét entydigt svar på, hvad man får ud af at gå på museum.
”Det kommer an på, hvem du er og det museum, du besøger. Dit udbytte og din oplevelse skal også ses i sammenhæng med de personer, du følges med. Kommer I som familie, veninder eller som kærestepar? Hvad er jeres afsæt for at gå på museum?”

Det handler om at få en god oplevelse

Nils M. Jensen opfordrer dig til at undersøge, hvad de forskellige museer tilbyder, inden I tager hjemmefra.
”For en børnefamilie er det relevant, hvis et museum har særlige børneaktiviteter. Et venindepar, der er optaget af et særligt område, har mest ud af at finde et museum, der koncentrerer sig om netop det,” siger Nils M. Jensen. Er det museumsbutikken eller caféen, der afgør, om I vælger det ene museum frem for det andet, er det okay. Vi har alle forskellige formål med at gå på museum. Og ingen formål er finere eller bedre end andre.”Museumsfolk har ikke noget ønske om at tvinge folk ind på et museum for nødvendigvis at lære noget. Det handler mere om at man skal ind og sanse og få en god oplevelse. Det handler også om selv at deltage i f.eks. en udstilling i en eller anden grad,” siger Nils M. Jensen.

Vi går ofte på museum

Både kulturhistoriske, naturhistoriske og kunstmuseer forsøger at ramme alle slags besøgende, men der e r nogle museumstyper, som henvender sig mere målrettet til f.eks. børnefamilier.”Naturhistoriske museer har ofte stor appel t il børnefamilier. Kunstmuseer breder sig mere og mere ud og ti lbyder ofte også aktiviteter til børn og unge, der gerne vil arbejde med kunst og kunstforståelse,” siger Nils M. Jensen.At de danske museer gør en indsats for at ramme bredt, er ikke udtryk for, at de står tomme. Tværtimod.”Besøgstallet for de danske museer er steget med mere end to millioner de seneste fem år. Nu er der på det statslige og statsanerkendte museer i omegnen af 14 millioner gæster om året. For 10 år siden var der omkring otte millioner om året,” siger Nils M. Jensen, der er stolt af udviklingen:
”Hver dansker, fra vugge til grav, går på museum lige i omegnen af to gange om året. Det kan måle sig med de lande i verden, der har flest besøgende per indbygger.”

Tag aktivt del i udstillingen

I dag giver mange danske museer besøgende mulighed for at deltage aktivt i formidlingen. ”De danske museer har bevæget sig væk fra den passive og betragtende besøgende og hen mod den mere inddragende og bidragende. Det sker på forskellige niveauer og er forskelligt fra sted til sted, men mange museer har bevidst taget udviklingen med mere brugerinddragelse til sig,” siger Nils M. Jensen.
På et frilandsmuseum bliver børn og voksne eksempelvis inddraget, når der skal bages, smages eller slagtes som i gamle dage. Andre typer af museer bruger bl.a. apps og sociale medier til at involvere gæsterne med. Nils M. Jensen er overbevist om, at museerne i fremtiden vil blive ved med at delagtiggøre gæ sterne i formidlingen. Men om det igen bliver på den enkle facon med en autoritet, der fortæller og svarer på spørgsmål om et emne, han eller hun er specialist i, kan han kun gisne om. Måske går museerne i stedet all in på den teknologiske udvikling, så vi om 20 år deltager i en livagtig virtuel museumsverden via særlige briller og teknologien virtual reality. Det bliver alt andet end kedeligt.